Wat maakt nu dat kinderen leren lopen met vallen en opstaan? Dat zij ondanks de buitelingen die ze maken toch doorgaan? Doorzettingsvermogen, een beeld van het te bereiken doel, ervaren dat het iedere poging een beetje beter gaat, de stimulans van de omgeving… vele factoren zijn van invloed. Toch, naarmate we ouder worden vinden we leren een confrontatie met iets dat we nog niet kunnen. Dat voelt niet altijd even prettig. Toch kan inzicht krijgen in dat gevoel het open staan voor leren positief beïnvloeden en je doorzettingsvermogen versterken.
Joep is niet net als de andere kinderen van groep 3 aan één van zijn taakjes aan het werk. Hij staat voor het bord en staart naar de poster die daar hangt. Mmm, Joep, ik zie je hier staan, wat ben je aan het doen? Nou juf, het zit zo. Ik vind deze letter heel lastig om te schrijven. Nu ben ik aan het kijken waar ik dan sta op de leertrap, zodat ik weet welke volgende stap ik kan zetten om het wel te kunnen.
Tja, hier doen we het voor. Dat kinderen zich bewust worden van het leren leren.
Bij ons krijgen kinderen, naast dezelfde vakken en leerstof als op iedere basisschool, een beetje meer! De manier waarop wij onze leerstof aanbieden is anders. Naast kennis en vaardigheden, leren wij kinderen om zelf keuzes te maken en de daarbij behorende verantwoordelijkheid te nemen. Ons Daltononderwijs maakt kinderen hier bewust van. Wij geven vanuit de 5 Daltonkernwaarden: Samenwerken, Verantwoordelijkheid, Effectiviteit, Reflectie en Zelfstandigheid vorm en inhoud aan ons onderwijs in groep 1 t/m 8.
Bent u benieuwd naar onze school? Wij nodigen u graag uit voor één van onze kennismakingsochtenden. Op deze ochtend vertellen wij u meer over onze school en krijgt u een rondleiding. U kunt alvast een kijkje nemen op onze website www.roalddahlschool.nl
Op Instagram “roalddahlschool” laten wij ook regelmatig zien waarmee we bezig zijn bij ons op school.
Graag tot ziens bij ons op school.