Uw kind in de hoofdrol!Ons schoolklimaat en ons pedagogisch didactisch handelenVertrouwenWij nemen kinderen serieus en luisteren naar ze in gesprek. Kinderen kunnen veel meer dan verondersteld wordt en kunnen dat heel goed zelf aangeven. Kinderen hebben vragen en willen zelf dingen ontdekken. Wij vertrouwen kinderen en geven ze hiervoor de ruimte en verantwoordelijkheid. Als leerkracht nemen wij hierbij een begeleidende rol aan, waardoor we een leerkrachtonafhankelijke houding stimuleren en creëren. Een zelfstandige houding dus! Zo helpen we kinderen steeds een stapje verder te komen, waarbij wij als leerkrachten de ‘veilige thuishaven’ blijven en kinderen onvoorwaardelijk steunen. RespectRespect voor elkaar in ieders eigenheid is de basis van het Daltononderwijs. We zien dat ieder kind uniek is en gaan uit van de verschillen tussen kinderen. Hiermee ontwikkelen we het waardenbesef en oordeelsvermogen, wat als een rode draad door de school loopt. Een omgeving waarin iedereen gerespecteerd wordt, is een veilige omgeving. En een veilige omgeving is een voorwaarde voor leren. Kinderen verschillen van elkaarDit nemen wij als uitgangspunt, waardoor leerkrachten in hun organisatie en inhoud van het onderwijsprogramma continue hierop aansluiten. Dat betekent dat zij differentiëren op niveau, tempo, belangstelling en werkvormen. Geen standaardnorm, maar onderwijs op maat. Echter geen individueel onderwijs. Leerkrachten organiseren het onderwijs zo effectief mogelijk door:
Duidelijkheid = VeiligheidHet is voor kinderen fijn te weten waar ze aan toe zijn. Dat houdt in dat wij duidelijke kaders hanteren, waarbinnen kinderen werken en leren. Er zijn heldere regels en afspraken, die voor iedereen zichtbaar en herkenbaar zijn. Wij betrekken kinderen bij het maken van deze afspraken, waardoor zij zich er verantwoordelijk voor voelen. Leren door (samen) doenKinderen hebben elk hun eigen leerstijl, waarin eigen ervaringen (leren door doen) een waardevol onderdeel zijn. Leerkrachten hanteren verschillende vormen van zelf ervaren en anderen informeren, waardoor kinderen hun eigen leerstijl ontdekken en gebruiken. Kinderen leren veel van elkaar. Leerkrachten creëren daarom veel gelegenheid om samen te leren in tal van werkvormen, ook wel coöperatief leren genoemd. School = Mini-maatschappijOm straks, als volwassenen goed te functioneren in èn een waardevolle bijdrage te leveren aan onze maatschappij, hebben kinderen communicatieve en sociale vaardigheden nodig. Op school leren kinderen, naast vaardigheden als rekenen en lezen:
Oecumenische uitgangspuntenDe oecumenische gedachte met twee belangrijke uitgangspunten is ons richtsnoer:
Wij leren kinderen beseffen dat wij ondanks alle verschillen in geloofsbeleving, verbonden zijn met elkaar. Er is daarom aandacht voor andere levensbeschouwingen en godsdiensten. Hierbij zien wij het eigene van de verschillende geloofstradities als een verrijking voor het geheel. Dit is zichtbaar in onze zorg en liefde voor de medemens en voor de wereld waarin wij leven. Wij willen kinderen duidelijk maken dat zij andere mensen en hun omgeving nodig hebben. Hieruit volgt dat zij zich bewust worden van de overeenkomsten en verschillen die er bestaan en tot welk recht en onrecht die kunnen leiden.
Spreekt dit verhaal u aan? | Wij staan voor
|
Algemene contactgegevensMeetketting 1 1689 XD Hoorn - Zwaag Specifieke contactgegevensRouteplanner
| Snel naarCookiesDeze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.
| Wij zijn een PENTA-school |