Helen ParkhurstGrondlegger van het DaltononderwijsHelen ParkhurstHelen Parkhurst (1887- 1973) is de grondlegster van het Daltononderwijs. In 1904 kreeg de 17-jarige Helen Parkhurst een aanstelling op een school in de Amerikaanse plaats Dalton. Daar gaf zij les aan 40 kinderen van verschillende leeftijden en verschillende niveaus. Geleidelijk groeide bij haar de overtuiging dat de Montessori-methode meer bedoeld was voor jonge kinderen en dat een geschikt vervolg vanaf het achtste levensjaar ontbrak.
Laboratory PlanWaar Montessori stopte, ging Parkhurst verder en ontwikkelde in haar visie op onderwijs het Laboratory Plan. Kenmerkend voor haar onderwijsvisie is het evenwicht dat zij schept tussen: leren door instructie en het actieve probleemoplossende leren. Leerling en leerkracht gaan een samenwerking aan, waarbij de één zich verplicht het in vrijheid gekozen leerdoel binnen een bepaalde tijd te bereiken en de ander hem toezegt daarbij te helpen. In 1916 werd Helen Parkhurst privé lerares, wat haar in de gelegenheid stelde om het Laboratory Plan voor het eerst op kleine schaal in de praktijk te brengen. In diezelfde periode kwam ze in contact met een andere school, ook in de buurt van Dalton, waar men haar Plan invoerde. In 1919 trok Parkhurst naar New York, waar zij een privé-school stichtte, die vanaf 1920 The Dalton School werd genoemd. | Helen Parkhurst
'Let us think of a school as a social laboratory where pupils themselves are the experimenters, not the victims of an intricate and crystallized system...Let us think of it as a place where community conditions prevail as they prevail in life itself.'
|
Algemene contactgegevensMeetketting 1 1689 XD Hoorn - Zwaag Specifieke contactgegevensRouteplanner
| Snel naarCookiesDeze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen.
| Wij zijn een PENTA-school |